Vandaag is op de Van Asch Van Wijckschool in Utrecht het vignet Gezonde School uitgereikt. De plaquette werd onthuld door wethouder Victor Everhardt. RTV Utrecht was aanwezig om verslag te doen van de uitreiking van het vignet. Leerlingen van de Asch Van Wijckschool vertellen enthousiast dat hun school al veel doet aan gezondheidsbevordering, bijvoorbeeld door aandacht te besteden aan gezond koken, gezonde traktaties, schoolfruit en sporten. Esther Slinkman van GGD Gemeentelijke gezondheidsdienst (Gemeentelijke gezondheidsdienst) GHOR Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio) Nederland geeft aan dat er steeds meer gezonde scholen zijn. Bij Gezonde School gaat het niet alleen om thema's als Voeding en Bewegen en sport maar ook om bijvoorbeeld lekker in je vel zitten. Kortom, het brede spectrum van gezonde leefstijl komt terug binnen Gezonde School. Binnen het primair onderwijs zijn er negen gezondheidsthema's waaruit je kunt kiezen om mee aan de slag te gaan. Slinkman vertelt dat ouders een belangrijke rol spelen bij het bevorderen van een gezonde leefstijl bij kinderen en jongeren. Denk bijvoorbeeld aan een gezond traktatiebeleid, daar heb je ouders voor nodig om het in de praktijk uit te kunnen voeren.