Decoratieve foto van leerlingen die meedoen aan de Koningsspelen en om koning Willem-Alexander heen staan

Een recordaantal van 1,3 miljoen leerlingen heeft dit jaar meegedaan met de Koningsspelen. De spelen werden dit jaar in Deventer geopend door koning Willem-Alexander. Op 21 april mochten 850 basisschoolleerlingen samen met koning Willem-Alexander ontbijten. Na het feestelijke Koningsontbijt gaf de koning met tien leerlingen – in het kader van tien jaar koningschap – de aftrap voor het sportieve gedeelte en bezocht hij een aantal sportactiviteiten.

In Nederland doet 93% van alle scholen in het primair onderwijs mee met de Koningsspelen. Ook op de Nederlandse scholen in het buitenland en het Caribisch deel van ons koninkrijk doen veel leerlingen mee met dit speciale Oranjefeest, dat in het teken staat van ontbijten en bewegen met plezier.

Actieve en gezonde leerlingen

De Koningsspelen en Gezonde School zetten zich gezamenlijk in voor actieve en gezonde leerlingen, die lekker in hun vel zitten. Vier van de vijf basisscholen die in Deventer deelnamen aan de officiële opening zijn al een Gezonde School; ze werken met de Gezonde School-aanpak aan de thema’s Bewegen en sport en Voeding. Samen met verschillende (sport)aanbieders en met hulp van de gemeente en Gezonde School-adviseurs werken de scholen aan meer bewegen binnen en buiten schooltijd. Ook leren leerlingen meer over gezonde voeding en doen ze mee aan diverse sportieve en gezonde activiteiten in en om de school. De Gezonde School-activiteiten en de Koningsspelen sluiten perfect op elkaar aan.

Verder met gezonde leefstijl na Koningsspelen

Via de Koningsspelen kunnen scholen kennismaken met een gezond ontbijt en inspirerende beweegactiviteiten. Samen met onderwijsprofessionals zet Gezonde School nog een stap verder, om een gezonde leefstijl echt vanzelfsprekend te maken. Met de Gezonde School-aanpak besteedt een school op een integrale manier aandacht aan een gezondheidsthema: in de lesstof, in de sociale en fysieke schoolomgeving, in signalering en in het beleid van de school.

Scholen kiezen zelf met welk gezondheidsthema ze van start gaan. Met behulp van de Gezonde School-aanpak en een handig stappenplan kunnen scholen concreet aan de slag. Het stappenplan is zo gemaakt dat het voor scholen  makkelijk is om te volgen, is wetenschappelijk onderbouwd én in de praktijk bewezen. Ook krijgen scholen via Gezonde School net dat extra zetje in de vorm van tijd of geld. Zo kunnen onderwijsprofessionals zich vooral richten op hun leerlingen en studenten.

Meer over de Koningsspelen en Gezonde School

Doet jouw school volgend jaar ook als Gezonde School mee aan de Koningsspelen? Kijk dan op Gezondeschool.nl/koningsspelen.