Basisschool De Meerpaal viert dit jaar haar tienjarig jubileum als Gezonde School en heeft inmiddels vier themacertificaten. De Meerpaal staat in een achterstandswijk en heeft uitdagingen genoeg. Toch lukt het de school om een Gezonde School te blijven.

Volgens voormalig adjunct directeur en Gezonde School-coördinator Anja Hepp ligt de kracht van de school in het vasthouden. "Als je je plannen hebt geïmplementeerd moet je niet denken: zo is het klaar. Je moet ook vasthouden en eraan blijven werken." Het eerste themacertificaat dat de school haalde was Voeding in 2014. Daarna volgden Bewegen en sport, Relaties en seksualiteit en Welbevinden

Ouderbetrokkenheid

Via gesprekken in de wekelijkse Ouderkamer heeft de school openheid gecreëerd bij de ouders. “Elke woensdag kwam een groep van ongeveer twintig moeders samen om te praten over een bepaald thema zoals voeding, fruit en bewegen.” Zelfs gevoelige thema’s zoals seks en relaties kwamen aan bod.”

Monique Boonekamp is al jaren Gezonde School-adviseur voor diverse scholen in Zoetermeer, waaronder De Meerpaal. Ze is enthousiast over de manier waarop Anja de ouders betrekt. “Dit heb ik enorm zien groeien op De Meerpaal. Waar het woord ouderbetrokkenheid in het begin vooral een term op papier was, heeft Anja op De Meerpaal gekeken naar waar het echt om gaat. En dat is het contact en de communicatie.”