Het beschikbaar stellen van subsidie Watertappunten heeft een bijdrage geleverd aan kraanwater als gezonde dorstlesser op scholen. Ruim duizend watertappunten stimuleren dit en dragen bij aan een gezonde schoolomgeving.

In opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport hebben Gezonde School, JOGG en het Voedingscentrum gezamenlijk de subsidieregeling Watertappunten vanaf eind 2019 tot en met eind 2021 uitgevoerd. Honderden scholen konden zo in aanmerking komen voor subsidiegelden om een watertappunt te realiseren. Met als doel het stimuleren van het drinken van kraanwater als gezonde dorstlesser.

Het streefdoel van oud-staatssecretaris Blokhuis van 1.000 watertappunten is ruimschoots behaald. In uiteindelijk drie rondes hebben scholen uit het primair onderwijs, speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs en mbo middelbaar beroepsonderwijs (middelbaar beroepsonderwijs) zich massaal ingeschreven, wat geresulteerd heeft in 855 schoollocaties die gezamenlijk maar liefst 1.031 watertappunten hebben gerealiseerd!

Scholen met een binnen of buitentappunt helpen hun leerlingen, studenten en docenten erbij om een gezonde leefstijl te realiseren door meer water te drinken in plaats van frisdrank. Water drinken wordt zo het nieuwe normaal.

- Michaela Schönenberger, projectleider subsidie Watertappunten

Gezonde School blikt op inspirerende watertapverhalen uit het onderwijs en betrokkenen vertellen waarom zij zich de afgelopen twee jaar zo hard hebben ingezet om de subsidie tot een succes te maken. Bekijk de terugblik op de subsidie Watertappunten.

Twee leerlingen bij een watertappunt op het Gemini College in Lekkerkerk

"We willen zeker niet gaan betuttelen. Door bijvoorbeeld een vaste dag in de week te kiezen waarop we allemaal water drinken, zorgen we ervoor dat het een gewoonte wordt. Dit kunnen we vervolgens opvoeren naar meerdere dagen in de week. Ook vraag ik regelmatig in de klas of er kinderen zijn die water willen hebben. Dan lopen we er samen heen", vertelt Marieke Groenheiden-Hendrix, Gezonde School-coördinator op Stip VSO in Utrecht.

Inspiratie opdoen voor een watertappunt ? Lees Hoe regel je een watertappunt?

De eerste stap

Voor Frank Schoonbrood, Coördinator Vitaliteit en coördinator Internationalisering op het VISTA College in Maastricht, Sittard en Heerlen, was het aanleggen van watertappunten pas de eerste stap. Hij zorgde daarom voor extra promotie in de introductieweek én wil het water drinken blijvend onder de aandacht brengen bij studenten. Lees meer in Hoe maak je watertappen vanzelfsprekend?