Het aantal kinderen dat wordt gepest, is wederom afgenomen. Dat schrijft minister Slob (Onderwijs) vandaag in een brief naar de Tweede Kamer. De minister trapte vandaag de Week Tegen Pesten af door op een Utrechtse basisschool met leerlingen in gesprek te gaan over dit onderwerp.

Pesten in primair onderwijs

In het primair onderwijs is het gelukt om de daling van het pesten tegen te houden ten opzichte van twee jaar geleden. Net als in 2016 gaf 10 procent van de kinderen aan 1 keer per maand of vaker te worden gepest. In 2014 was dat nog 14 procent.

Pesten in voortgezet onderwijs

In het voortgezet onderwijs is het pesten zelfs verder afgenomen. Het gaat daar nu nog om 5 procent van de kinderen die 1 keer per maand of vaker worden gepest. In 2014 lag dat percentage op 11 procent van de leerlingen en in 2016 op 8 procent.

Aandacht blijft nodig

Toch ziet de minister nog ruimte voor verbetering. Zo moeten leerlingen nog beter de weg kunnen vinden naar een vertrouwenspersoon op school. Ook geven scholen niet altijd aan de inspectie door of leerlingen zich wel veilig voelen. Alle scholen moeten dat monitoren, vaak met anonieme vragenlijsten. Slob roept de scholen op dit echt uit te voeren én de gegevens door te geven aan de inspectie.

Aan de slag tegen pesten

Op zoek naar een erkende Gezonde School-activiteit om pesten tegen te gaan? Een greep uit ons activiteitenoverzicht: