Aandacht voor gezonde en duurzame voeding op school kan het voedingspatroon van leerlingen flink verbeteren. En wat is er nou leuker en leerzamer dan zelf aan de slag gaan? Daarom lanceert het Voedingscentrum, kennispartner van Gezonde School, Koken op school. Op deze speciale website staan tips en inspiratie om gezond, duurzaam en veilig te koken in de klas. Er zijn ook veel gezonde en lekkere recepten voor op school te vinden.

Koken is inspirerend leren

Koken nodigt leerlingen uit tot experimenteren met smaken en ingrediënten. En het maakt ze nieuwsgierig naar de herkomst van voedsel en de gebruiken rondom voedsel. Koken en proeven zijn dus waardevolle onderdelen van voedseleducatie. De handige lesmaterialen voor koken op school helpen bij deze manier van leren door te doen.

Er zijn lesmaterialen te vinden voor het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs. Zo kunnen leerlingen met Smaaklessen broodmonsters bakken (groep 1-2), de moestuin induiken (groep 1-4) of bonenburgers maken (groep 7-8). In het voorgezet kunnen leerlingen aan de slag met bijvoorbeeld Weet wat je eetZe leren dan alles over gezond, veilig en duurzaam eten.

Aan de slag met voeding

Zowel Smaaklessen als Weet wat je eet zijn Gezonde School-activiteiten. Hiermee kunnen scholen aan de slag met Voeding, een gezondheidsthema van Gezonde School. Scholen werken dan volgens de Gezonde School-aanpak aan een gezonde leefstijl van hun leerlingen op het gebied van voeding. Zo zorgen ze ervoor dan het thema niet alleen aandacht krijgt in de lessen, maar ook in de fysieke en sociale schoolomgeving, in het signaleren van ontwikkelingen en problemen onder leerlingen, en in het schoolbeleid. Het Voedingscentrum is kennispartner van Gezonde School voor het thema Voeding.