Decoratieve foto van onder andere leerlingen die vieren dat hun school zich heeft ingeschreven voor de Koningsspelen 2023

Op donderdag 20 april en vrijdag 21 april vindt de elfde editie van de Koningsspelen plaats. Scholen in het primair onderwijs kunnen zich tot 28 februari aanmelden voor het sportieve Oranjefeest.

Twee dagen sportief feest tijdens Koningsspelen

Het is voor het eerst dat de Koningsspelen in Nederland op twee dagen plaatsvinden. Dit is eenmalig, omdat het Suikerfeest op vrijdag 21 april valt en zo alle scholen en alle leerlingen de gelegenheid krijgen om mee te doen. De Koningsspelen bestaan uit sportieve activiteiten die worden voorafgegaan door een gratis, gezond en feestelijk Koningsontbijt. Scholen bepalen zelf hoe de Koningsspelen worden vormgegeven.

Het doel van de Koningsspelen is om kinderen en hun ouders in het primair onderwijs te laten zien en ervaren dat samen gezond ontbijten en actief bewegen niet alleen belangrijk, maar vooral heel leuk is. Jaarlijks doen er bijna 1,3 miljoen leerlingen van ruim 6.000 scholen mee. Zo draagt het evenement bij aan een sportieve, verbonden en gezonde samenleving. De Gezonde School-activiteiten voor het primair onderwijs sluiten hier perfect bij aan.

Inschrijven voor de Koningsspelen

Koningsspelen 2023: ‘1,2 Iedereen doet mee’

Het thema van de Koningsspelen luidt dit jaar: ‘1,2 iedereen doet mee’. Het onderstreept het belang van een sportieve en verbonden samenleving. En daar is iedereen voor nodig. De Koningsspelen dagen dit jaar dan ook uit om zoveel mogelijk een-tweetjes te maken. Denk aan het ontbijt klaarzetten als vrijwilliger, een wheelie doen tijdens de openingsdans, een inspirerende sportclinic geven of je kind een extra fles water meegeven. Iedereen doet op een bepaalde manier mee!

Samenwerking met sportaanbieders

Mochten scholen hulp kunnen gebruiken van sportaanbieders bij het sportieve gedeelte van de Koningsspelen, dan kunnen zij dat – na inschrijving op Koningsspelen.nl – aangeven op de Persoonlijke Koningsspelen Pagina. Ook zijn daar de sportaanbieders te zien uit de buurt die graag een clinic geven en/of hun accommodatie beschikbaar stellen.

Energizers voor in de klas

Speciaal voor alle leerlingen in het basisonderwijs heeft de landelijke organisatie van de Koningsspelen in samenwerking met Lucia Marthas energizers ontwikkeld voor in de klas. Energizers zorgen niet alleen voor een goede energie in de klas, maar ook voor een betere concentratie. Dat valt ook te lezen in Effecten en onderbouwing van energizers in het primair onderwijs van het Kenniscentrum Sport & Bewegen.

Op de website van de Koningsspelen staan energizers voor in de klas. Wil je leerlingen ook buiten de Koningsspelen meer en beter willen laten bewegen? Zet dan Gezonde School-activiteiten in, zoals The Daily Mile en Zit met Pit!

Koningsspelen Sport- en Feestpakket

Ook dit jaar ontvangen alle deelnemende scholen een Koningsspelen Sport- en Feestpakket. In het pakket zitten items die leerkrachten op school kunnen gebruiken tijdens de Koningsspelen zelf en/of tijdens de gymles en het buitenspelen later in het jaar.

De inhoud van het Sport- en Feestpakket van 2023 wordt op een later moment bekend gemaakt. Alle pakketten worden medio april door PostNL afgeleverd bij de deelnemende scholen.

Meer informatie over de Koningsspelen vind je op Koningsspelen.nl. Je kunt jouw school tot 28 februari inschrijven voor de Koningsspelen.

Over de Koningsspelen

De Koningsspelen en Gezonde School zetten zich gezamenlijk in voor actieve en gezonde leerlingen, die lekker in hun vel zitten! Al honderden Gezonde Scholen doen mee aan de activiteiten van de Koningsspelen.