Vandaag, op International Noise Awareness Day, lanceert de Nationale Hoorstichting de campagne Love2Hear om festivalgangers te behoeden voor gehoorschade. Aanleiding zijn de laatste resultaten van de Oorcheck hoortest, waaruit blijkt dat een groot deel van de jongeren het eigen gehoor overschat.

Love2Hear

De campagne Love2Hear heeft als doel festivalgangers bewust te maken van de risico’s op gehoorschade door harde muziek. De Nationale Hoorstichting geeft drie eenvoudige tips om je oren te beschermen: draag oordoppen met muziekfilter, ga niet te dicht bij de boxen staan en geef je oren tussendoor rust om te herstellen.

Oorcheck hoortest

Uit nieuwe resultaten van de Oorcheck hoortest blijkt dat 23% van de jongeren tussen de 12 en 25 jaar die in 2016 de test deed, de uitslag ‘niet goed’ krijgt. Voorafgaand aan de test vullen deelnemers in hoe zij hun gehoor inschatten. Van deze groep dacht 85% aanvankelijk wél een goed gehoor te hebben.

Gehoorschade en Gezonde School

Gehoorschade is één van de thema’s van Gezonde School (VO en MBO). Binnen Gezonde School staan acht gezondheidsthema’s centraal. Scholen die uitblinken in één van deze thema’s, kunnen het vignet Gezonde School aanvragen. Ook werken aan het thema gehoorschade? Bekijk meer informatie op gezondeschool.nl (VO) of gezondeschool.nl (MBO).