Groene schoolpleinen hebben een positieve invloed op de algehele gezondheid van kinderen. Dit blijkt uit vandaag gepubliceerd gezamenlijk onderzoek van de Hogeschool Leiden, de Thomas More Pabo Rotterdam en de Vrije Universiteit Amsterdam.

Wat is de impact van groene schoolpleinen met extra planten en bomen op de aandacht en concentratie, sociaal- en emotionele ontwikkeling en lichamelijke activiteit van kinderen van 7 tot en met 11 jaar? En op hun waardering van het schoolplein? Bij het onderzoek waren 9 Nederlandse basisscholen betrokken, waarbij 5 scholen een groen schoolplein hadden en de overige scholen fungeerden als controleschool. Gedurende een periode van 3 jaar verzamelden de onderzoekers data, gevolgd door een follow-up studie van 2 jaar.

Resultaten onderzoek

Kinderen vinden een groen schoolplein aantrekkelijker, blijkt uit het onderzoek. Ook kunnen kinderen zich beter concentreren nadat zij op een groen schoolplein hebben gespeeld. Dit effect werd vooral gemeten bij kinderen die gedurende een lange periode op een groen schoolplein speelden. Ook bevordert een groen schoolplein de lichamelijke activiteit van kinderen, vooral bij meisjes. Verder heeft een groen schoolplein volgens de onderzoekers een positieve invloed op het sociaal functioneren van kinderen. Zo waren er op de scholen met een groen schoolplein minder meldingen van onderlinge conflicten tussen kinderen dan op de controlescholen. Op het emotionele welbevinden van kinderen hadden de groene schoolpleinen geen aantoonbare impact.

Meer weten?