Hoewel de positieve impact van gezonde voeding en voldoende beweging op de fysieke gezondheid goed gedocumenteerd is, is het effect op rekenvaardigheid en leesbegrip veel minder bekend. Uit de studieresultaten blijkt nu dat de rekenprestaties van kinderen die op school een gezonde lunch en extra bewegingsonderwijs krijgen, verbeteren. Die verbetering was na één jaar al zichtbaar, maar na vier jaar bleken de rekenprestaties van deze kinderen nog steeds beter te zijn dan die van kinderen op reguliere scholen. Bij de taaltoetsen zagen de onderzoekers overigens geen grote verschillen. “Deze resultaten zijn interessant gezien het recente besluit van de overheid om schoolmaaltijden financieel te blijven ondersteunen. Gezonde voeding draagt dus niet alleen bij aan een betere gezondheid van de kinderen, maar ook aan verbeterde schoolprestaties”, zegt professor Onno van Schayck, hoogleraar preventieve geneeskunde aan de Universiteit Maastricht en projectleider van het onderzoek.
Gezonde lunch en bewegen op school verbetert rekenprestaties van kinderen
Schoolkinderen presteren vooral bij het rekenen beter als ze op school gezond lunchen en gevarieerd bewegen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek op basis van data uit het langjarige studieproject Gezonde Basisschool van de Toekomst (GBvT). Tijdens dat project werden twee keer per jaar lees- en rekentoetsen afgenomen. Nadat de wetenschappers eerder al aantoonden dat de methode van de GBvT inderdaad zeer positieve effecten heeft op de gezondheid en het gedrag van kinderen, is er nu ook gekeken naar de invloed op de schoolprestaties van kinderen. Met name op het vlak van rekenen zien de onderzoekers de resultaten gedurende 4 jaar blijvend verbeteren.
Schoolprestaties
Gezonde Basisschool van de Toekomst
In dit GBvT-studieproject (2015-2020) in de Zuid-Limburgse regio Parkstad vergeleken wetenschappers van de Universiteit Maastricht vier jaar lang 2200 kinderen van vier project- en vier reguliere scholen. De projectscholen richtten zich op het verbeteren van de gezondheid van kinderen door het verstrekken van gezonde schoollunches en gestructureerd bewegingsonderwijs. De onderzoekers ontdekten grote gezondheidsverschillen tussen deze groepen. De recente studie is gebaseerd op eerdere data van het GBvT-project en de Educatieve Agenda Limburg, waarin scholen nauw samenwerken met de Universiteit Maastricht. Uit dit onderzoek is een stichting ontstaan die de succesvolle GBvT-methode verder wil verspreiden.
Samenwerken aan gezonde leefstijl
De uitgangspunten van de Gezonde Basisschool van de Toekomst passen binnen de structurele en schoolbrede Gezonde School-aanpak voor de thema's Voeding en Bewegen en Sport. Met de Gezonde School-aanpak krijgt een gezondheidsthema aandacht in de hele school: in de lessen, in de schoolomgeving, in signalering en in het beleid. Hierdoor vergroot de kans op blijvend effect: leerlingen die zich beter voelen, functioneren ze beter functioneren en zich beter ontwikkelen. Gezonde School-adviseurs van de GGD(Gemeentelijke gezondheidsdienst ) ondersteunen scholen met advies en praktische tools om deze aanpak succesvol te implementeren. Zij kunnen scholen hierbij ook het concept van De Gezonde Basisschool van de Toekomst toelichten. Zodat op steeds meer scholen het structureel werken aan een gezonde leefstijl voor leerlingen en studenten vanzelfsprekend is. We werken hiervoor samen met JOGG(externe link) (opent in een nieuw venster), Voedingscentrum(externe link) (opent in een nieuw venster), Kenniscentrum Sport & Bewegen(externe link) (opent in een nieuw venster), Universiteit Maastricht(externe link) (opent in een nieuw venster), Stichting de Gezonde Basisschool van de toekomst(externe link) (opent in een nieuw venster) en Jeugdfonds Sport & Cultuur(externe link) (opent in een nieuw venster).