Naar verwachting worden op de schoolpleinen van zo'n 470 basisscholen door heel Nederland dit jaar nieuwe watertappunten geïnstalleerd, met subsidie vanuit het Nationaal Preventieakkoord. In de komende ronde van de Subsidieregeling watertappunten kunnen ook scholen in het vo voortgezet onderwijs (voortgezet onderwijs) en het mbo middelbaar beroepsonderwijs (middelbaar beroepsonderwijs) meedoen, zowel voor watertappunten op schoolpleinen als binnen in het schoolgebouw. Staatssecretaris Paul Blokhuis (Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport) maakte dit bekend bij basisschool An Nasr, bij de opening van een nieuw watertappunt op de school. Blokhuis geeft met de verbreding van de regeling uitvoering aan een afspraak uit het Nationaal Preventieakkoord. An Nasr is een Gezonde School met vier themacertificaten.

Blokhuis: 'Water drinken in plaats van frisdrank helpt om gezond te blijven. Een watertap op een schoolplein is niet alleen handig en lekker voor leerlingen, de hele buurt heeft er lol van. Vooral met dit warme weer is het een superhandige manier om heel gezond even iets te kunnen drinken en dan snel verder te gaan met spelen of sporten. Heel mooi dat we afstevenen op 470 nieuwe watertappunten. We gaan op naar de 1000!'

Twee miljoen euro

De uitgebreide subsidieregeling wordt op 23 september - Nationale Kraanwaterdag - opengesteld. Voor de volledige regeling is er 2 miljoen euro beschikbaar. De verwachting is dat het in totaal tot zo'n 1000 watertappunten leidt. Maar het kunnen er ook meer worden. Scholen krijgen driekwart van de kosten vergoed. Het overige deel moeten scholen zelf vergoeden. Gemeenten of bijvoorbeeld buurtverenigingen kunnen dat natuurlijk ook voor hun rekening nemen. Want een hele straat of buurt heeft iets aan een openbare watertap. 'Met Gezonde School stimuleren we een gezonde leefstijl op scholen. We hopen dat door het plaatsen van watertappunten op scholen water het voorkeurdrankje wordt van komende generaties. Een mooie bijkomstigheid van de regeling is dat elke school zelf het watertap kan kiezen dat bij de school past', vertelt Michaela Schönenberger.