Studenten hadden de hoofdrol bij het schoolbezoek van staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport)) en MBO Raad-voorzitter Ton Heerts aan Aventus, locatie Middelweg. De school vierde 20 september dat zij de 100e  mbo middelbaar beroepsonderwijs (middelbaar beroepsonderwijs)-locatie zijn die zich Gezonde School mag noemen.

Onder het genot van een speciaal hapje uit de Gezonde Schoolkantine informeerden studenten Blokhuis en Heerts trots over de Gezondheidsmarkt van Middelweg. De markt werd eerder dit jaar door de studenten georganiseerd voor hun leeftijdsgenoten in het kader van de lessen Burgerschap. Na de uitleg namen de studenten het gezelschap mee naar de sportzaal voor een actief lesje ergonomie: “Gezond tillen is belangrijk voor iedereen, en zeker in ons werk in de Zorg en Welzijnssector straks,” aldus de studenten.

Staatssecretaris Blokhuis nam uitgebreid te tijd om in gesprek te gaan met de studenten. Hij was zichtbaar onder de indruk van wat Aventus Middelweg liet zien en noemde het een goede manier om een gezonde keuze makkelijker te maken. “Veel enthousiasme zowel bij bestuurders en docenten als bij leerlingen zelf. Goed bezig!” Ook MBO Raad voorzitter Ton Heerts gaf aan de initiatieven van Aventus Middelweg enorm belangrijk te vinden. Hij vond het met name leuk om te zien hoe studenten vorm geven aan het aanleren van een gezonde leefstijl.

Ambitie

Aventus Middelweg verdiende de titel ‘100ste mbo-locatie’  voor haar inspanningen rond het Gezonde School-thema voeding. Hiervoor kreeg de school ook een Gouden Kantineschaal. Maar de school heeft een gezonde leefstijl van studenten inmiddels op vele manieren in haar DNA verweven. Binnen de lessen Burgerschap bijvoorbeeld, wordt gebruik gemaakt van TestJeLeefstijl (een online platform waarmee jongeren zelf kunnen testen of ze er een gezonde leefstijl op na houden) en de school is lid van het Platform Sport en Gezonde Leefstijl (platform dat gezonde leefstijl stimuleert middels onder andere netwerkactiviteiten en sportactiviteiten voor mbo-studenten). Er is ook een watertappunt in de kantine en het schoolplein is rookvrij.  Onlangs haalde de locatie Middelweg ook het themacertificaat Roken-, alcohol- en drugspreventie.

Middelweg wil kijken of ook andere Aventus-locaties aangespoord kunnen worden om Gezonde School te worden. Doel is dat in de verantwoordingsdocumenten Burgerschap van alle teams straks structureel aandacht komt voor de thema’s voeding en genotmiddelen zoals rookwaar, drugs en alcohol.