Van de 900 ingediende aanvragen voor het Ondersteuningsaanbod Gezonde School, zijn er 750 aanvragen goedgekeurd. Al deze 750 scholen gaan de komende periode aan  de slag met het door hen gekozen Gezonde School-thema. Zo gaat openbare basisschool De Sieppe in Groesbeek aan de slag met het thema Voeding. Wat gaan zij doen?

Openbare basisschool De Sieppe mag zich al een ‘Gezonde School’ noemen. “Wij gaan het ondersteuningsbudget vooral inzetten voor activiteiten die bijdragen aan meer bewustwording  over  gezonde voeding,” stelt locatiedirecteur Paula Wetselaar. “Bijvoorbeeld door tijdens lunchpauzes met leerlingen te bespreken hoe gezond de inhoud van hun broodtrommel is.  Maar ook door educatieve voedingsactiviteiten te organiseren, zoals ‘hoeveel klontjes suiker bevat een blikje frisdrank?’ In de schoolmoestuin willen wij kinderen laten ervaren waar  hun voedsel vandaan komt.”

Ook gaat basisschool De Sieppe activiteiten voor ouders organiseren. Zoals een workshop ‘gezonde traktatie’ tijdens het wekelijks koffie-uurtje. “Wil je zorgen dat leerlingen gezonder gaan eten, dan is het meenemen van ouders cruciaal,” zegt Paula. “Daarbij gaan wij ook speciale aandacht besteden om die ouders te bereiken die normaal niet zo snel naar schoolactiviteiten gaan, maar juist wel meer bewustwording over voeding kunnen gebruiken. En willen wij slimme manieren bedenken om voor ouders van de gezonde keuze de makkelijkste keuze te maken.”

Ervaring delen?

Wij zijn erg benieuwd hoe scholen het Ondersteuningsaanbod Gezonde School gaan inzetten. Is de aanvraag van jouw school gehonoreerd? En wil je met ons delen hoe je dit aanbod gaat inzetten? Laat het ons weten via: info@gezondeschool.nl.

Lees meer over het Ondersteuningsaanbod Gezonde School.