Wie brengt er niet veel tijd door met media? Filmpjes maken, foto’s delen, gamen, series kijken, appen: het kan allemaal leuk zijn, maar ook zorgen voor problemen bij studenten. Denk aan slechtere schoolprestaties door de afleiding van sociale media en games of door online gepest. Ook kan mediagebruik invloed hebben op de gezondheid, door slaaptekort, de angst iets te missen of doordat het ten koste gaat van beweging. Voor hun ontwikkeling loont het dus als studenten leren hoe ze media op een positieve en gezonde manier gebruiken. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Door te werken aan Educatie, Schoolomgeving, Signaleren en Beleid.

Wat levert werken aan mediawijsheid studenten op?

De invloed van media

Studenten krijgen inzicht in de invloed van media op hun gezondheid, leven en privacy, ontdekken hoe ze online op een positieve manier met anderen omgaan en leren hoe ze op veilige wijze online relaties aangaan.

Een gezonde leefstijl

Een groter mediabewustzijn kan studenten helpen bij het ontwikkelen van een gezonde leefstijl. En studenten met een gezonde leefstijl presteren beter op school.

Een positief schoolkimaat

Door aandacht te geven aan mediawijsheid in de lessen en de schoolomgeving worden studenten zich bewust van hun mediagebruik en online gedrag. En dat is gunstig voor het welzijn van individuele studenten en voor een positief schoolklimaat.

Tip: hoe staat jouw school ervoor?

Check met de overzichtelijke themascan snel hoe ver jouw school al is met het thema Mediawijsheid. Hoe meer stellingen je kunt afvinken, hoe beter.

Wat kun je doen om studenten te helpen?

De ene student reageert vlak voor het slapen bewust niet op appjes, de andere student is ’s nachts nog in de weer met een scherm. En sommige studenten zouden wel minder schermtijd willen hebben, maar voor hun sociale contacten, huiswerk en stage of leerwerkplek moeten ze toch gebruikmaken van een beeldscherm. Zowel voor studenten als de ouders en verzorgers van jonge studenten is het vaak zoeken: hoe kunnen ze op een positieve en gezonde manier met media omgaan? Daarom is het waardevol als studenten dit ook op school leren. Zo kun je helpen:

• Geef lessen in mediawijsheid en zorg dat deze aansluiten bij de belevingswereld van de studenten.
  • Organiseer activiteiten rondom mediawijsheid, zoals een projectweek. Doe bijvoorbeeld mee met de Week van de Mediawijsheid.
  • Betrek studenten, bijvoorbeeld bij het organiseren van activiteiten rond mediawijsheid, en toon interesse in hun online belevingswereld.
  • Bied docenten bij- en nascholing aan op het gebied van mediawijsheid, zodat zij studenten goed kunnen begeleiden.
  • Zorg voor een schoolomgeving waarin positief en gezond mediagebruik wordt gestimuleerd.
  • Regel hulp voor studenten die online in de problemen komen of problemen hebben door hun mediagebruik. Denk hierbij aan problemen als online shaming, maar ook gameverslaving.
  • Neem een visie op mediawijsheid op in het schoolbeleid en betrek medewerkers, studenten, ouders en verzorgers bij het opstellen ervan.

In de praktijk: aan de slag met mediawijsheid

‘Als een filmpje veel views heeft, heeft dat wel impact op hoe vrolijk ik me voel. Ik blijf dan kijken hoeveel views of likes ik krijg. Dan blijf ik er mee bezig.’ Hoeveel schermtijd per dag is gezond? Hoe ga je hierover in gesprek met studenten? Je hoort het in de aflevering 3 van 'Gezonde School, de podcast'. Lees verder.

Tip: gebruik Gezonde School-activiteiten in de les

Wil je aan de slag met lessen over mediawijsheid? Informatie over geschikte Gezonde School-activiteiten vind je bij Educatie.

Aanpak en ondersteuning

Werk voor een effectieve aanpak aan Educatie, Schoolomgeving, Signaleren en Beleid. Per pijler lees je wat er nodig is om de Gezonde School-aanpak toe te passen.

Wil je hulp bij het uitvoeren van deze aanpak? Neem contact op met de Gezonde School-adviseur van jouw regionale GGD Gemeentelijke gezondheidsdienst (Gemeentelijke gezondheidsdienst) voor advies en ondersteuning.

Ook handig

• Mediawijzer.net voor informatie over en inspiratie voor mediawijsheid.
  • Kennisnet.nl voor informatie over mediawijsheid en digitale geletterdheid in het onderwijs.
  • Mediawijsheid.nl voor tips over gezond online bezig zijn: onder andere over studenten en schermtijd, houding, bijziendheid en balans vinden. Met specifieke informatie voor scholen en opvoeders.
  • Weekvandemediawijsheid.nl heeft elk jaar een ander thema en lessen en tips voor het beroepsonderwijs die daarbij aansluiten.
  • Gameninfo.nl voor informatie over gamen, gezondheid en gameverslaving.