Jongen en meisje op school

Leerlingen, docenten en een jeugdverpleegkundige van Nehalennia Scholengemeenschap uit Middelburg bezochten samen met medewerkers van Soa Aids Nederland de Kirkcaldy High School in Edinburgh, Schotland. Beide scholen zijn actief op het gebied van het bevorderen van seksuele gezondheid. Hiervoor won de Nehalennia Scholengemeenschap in 2015 de Lang Leve de Liefde Award. De Kirkcaldy High School won in 2014 de Cosla Excellence Award voor hun succesvolle aanpak van het hoge aantal tienerzwangerschappen onder de 16 jaar. Na 4 jaar is het percentage ongewenste zwangerschappen op deze school met zo’n 50% verlaagd!

Nieuwsgierig naar elkaars successen

Ploneke Scholtsz, docent Nehalennia was mee en vertelt: “De Dean van de school legde uit dat ze de tienerzwangerschappen aanpakten via lessen, inzet van leerlingen (peereducators), leerlingen-spreekuur door de schoolnurse, door het uitdelen van gratis condooms en het uitvoeren van zwangerschapstesten. Wat ik verder een belangrijke tip vond is dat een voorbeeldhouding en steun van de directie enorm belangrijk is. De houding van de Dean zelf bijvoorbeeld was enthousiasmerend en dat helpt absoluut.”

Ook Jamiroquai Hoeven, van Havo 3 was enthousiast over het bezoek. Samen met twee andere leerlingen vertelde hij over de seksuele voorlichting op Nehalennia,  over de lessen Lang Leve de Liefde en legde hij uit wat sense.info is vertelde hij over het blog van Sense op scholieren.com. Daarnaast lieten ze zien hoe de Nederlandse aanpak van tienerzwangerschappen er uit ziet. “Toen we klaar waren gingen we een les bijwonen over LHBT (lesbisch, homoseksueel, biseksueel en transgender). Daar bleek dat de 1e klassers uit Kirkcaldy op dat gebied heel weinig wisten. Ook spraken we met oudere leerlingen over hun voorlichtingslessen en wat ze daarvan vonden”.

Welke tips voor scholen nemen ze mee naar Nederland?

• Maak gebruik van ouderejaarsleerlingen en hun ervaringen. Dit kan een enorme drempel bij de jongere leerlingen wegnemen. Voor de “peers” ook een positieve ervaring die hen meer dan respect en bewondering oplevert.
  • De belangrijkste conclusie is toch wel dat openheid, in alles wat met seksualiteit te maken heeft, alleen maar voordeel oplevert. Kortom, Long Live Love!

Meer lezen?