U bent hier

Gelukskoffer - lessen in geluk

Een sociaal-emotioneel methode voor het primair onderwijs (groep 1 t/m 8). Zeven lessen in persoonlijke ontwikkeling: per les een thema (wat is geluk, positief denken, dankbaarheid, talenten, zelfvertrouwen, toekomstdromen, geluk doorgeven). De wetenschappelijk onderbouwde methode stimuleert kinderen zichzelf en de ander beter te leren kennen en vertrouwen: de basis voor een veilig schoolklimaat.

Kenmerk

Omschrijving

Eigenaar Gelukskoffer
Website
Aan de slag
NaamE-mailadresTelefoonnummer
Gerda Damgerda@gelukskoffer.nl085-8771659
Liesbeth KokLiesbeth@gelukskoffer.nl085-8771659
Doel

Kinderen vroeg leren over persoonlijk leiderschap, de kracht van gedachten en de eigen invloed op geluk. Doel van de methode is om kinderen positieve mentale bagage mee te geven. Gelukskoffer streeft naar meer balans tussen het IQ en het EQ in het onderwijs, voor een stevige basis voor de toekomst. 

Groep
  • Groep 1
  • Groep 2
  • Groep 3
  • Groep 4
  • Groep 5
  • Groep 6
  • Groep 7
  • Groep 8
Materiaal
  • Lesmateriaal
  • Communicatiemateriaal
  • Handleiding
  • Spelvormen
  • Overige middelen en materialen

Leerkracht:

- Handleiding ‘Lessen in geluk’

- Materialen voor de lessen (roze en zwarte bril, bal)

- Presentatiemateriaal digibord

- Een inlogcode voor de website voor alle materialen en aanvullend materiaal 

- Persoonsgebonden Certificaat

 

Kinderen:

- Persoonlijk werkboek/werkbladen

- Eigen witte koffer 

- Certificaat/Geluksdiploma

Thema
  • Sociaal emotionele ontwikkeling
Ouderbetrokkenheid Ja
  • Ouderavond
  • Ouders worden betrokken bij het huiswerk van de kinderen (Geluk in Uitvoering)
Activiteit is gericht op Hier ziet u op welke pijlers de activiteit is gericht. De aanpak Gezonde School onderscheidt vier pijlers: signalering, gezondheidseducatie, omgeving en beleid.
  • Gezondheidseducatie
Wanneer uit te voeren?
  • Tijdens de les
  • Tijdens naschoolse opvang
  • Thuis
Activiteit is zelfstandig door een school uit te voeren Ja
Door wie uit te voeren op school?
  • Begeleider
  • Overige leerkrachten
Tijdsbesteding Indicatie van het minimaal aantal uren nodig voor training/opleiding, voorbereiding en uitvoering van de interventie. Tussen 10 tot 25 uur

De lesduur varieert van 45 minuten tot 1,5 uur. De 7 lessen kunnen elke week gegeven worden of 1 x in de 2 weken. Ook is het mogelijk om lessen te splitsen zodat er over een langere periode gewerkt kan worden. 

Gemiddelde optionele tijd die het de school kost

De meeste scholen gebruiken de methode/het gedachtegoed naast de lessen vaak op hun eigen manier het hele jaar door. Het zijn universeel inzetbare interventies met veel vrijheid voor de leerkracht.

Waar is ondersteuning is beschikbaar?
  • Eigenaar activiteit
Indicatie vaste kosten Minimale kosten van de activiteit, inclusief BTW, per schooljaar, voor alle klassen in een school van gemiddelde omvang (220 leerlingen). Meer dan €500

Deze kosten van meer dan € 500,- betreffen de kosten voor het geven van de lessen in geluk in alle klassen (schoolbreed).

Beoordeling Goed beschreven