Leonoor Ruigrok, Mediacollege, Amsterdam

Online les, toch weg van het scherm

Leonoor Ruigrok geïnterviewd

Zijn online lessen onlosmakelijk verbonden aan de hele dag achter het scherm zitten? Absoluut niet, vindt docent Leonoor Ruigrok. Al in de eerste lockdown bedacht zij online lesvormen om haar studenten in beweging te brengen. Letterlijk. En dat kan bij ieder vak.  

“Vorige week zei ik nog schertsend: geef me nog een lockdown, dan kan ik mijn online werkvormen nog aanscherpen. Nu het weer zover is, is het natuurlijk erg verdrietig dat dit nodig is. Toch zit ik niet bij de pakken neer.” Aan het woord is Leonoor, docent storytelling audiovisueel en creativiteit van Mediacollege Amsterdam. Al zijn online lessen dan weer noodzakelijk, Leonoors studenten zitten níet continu achter hun beeldscherm.

Gordijnen dicht

“Ik hou ervan om methodes te ontwikkelen die gericht zijn op de actualiteit,” vertelt Leonoor. “Toen we in maart 2020 online les moesten gaan geven, zag ik al gauw problemen opduiken.

"Er waren studenten die de hele dag hun bed niet uitkwamen."

Er waren studenten die de hele dag hun bed niet uitkwamen. Als we ze al zover kregen dat ze hun camera’s aanzetten, bleken ze met grote regelmatig de hele dag halfnaakt onder hun dekbed te liggen. Met de gordijnen dicht en vaak ook nog met een lege maag, omdat ze niet de moeite namen om iets te eten te halen. Niet de productiefste manier om iets te gaan leren, dat mag duidelijk zijn.”

Lage concentratie

“En het is al zo vermoeiend om de hele dag achter het scherm te zitten,” gaat Leonoor verder. “Dat merkte ik zelf ook al. Bij online vergaderingen zakte mijn concentratie vaak al na tien minuten weg en na twee uur was ik helemaal gaar. Hoe moest het dan voor de studenten zijn, zo’n hele dag online, met docenten die niets anders doen dan zenden? Ze misten de vibe die er op school hangt toch al zo.”

Autobanden fotograferen

Door al deze redenen dacht Leonoor: ik moet ze hun kamer uitkrijgen. Ze even in beweging brengen. Letterlijk.

"Het bleek helemaal niet zo ingewikkeld."

En dat bleek helemaal niet zo ingewikkeld. “Nee, toen ik er even creatief over nadacht, kwam ik op allerlei leuke ideeën. Ik stuurde mijn studenten bijvoorbeeld naar beneden om in tijdschriften en boeken te zoeken naar verschillende lettertypes. Daar moesten ze dan foto’s van maken. Ik gaf ze de opdracht om dingen in de koelkast te fotograferen. Of opvallende autobanden op straat. Dit gaf interactie, een kleine break. En het was ook goed voor de sfeer. De meeste studenten vonden het erg leuk.”

Out of the box denken

En dit kan bij ieder vak, benadrukt Leonoor. “Ik sprak erover met collega’s, ook van andere scholen en die raakten al snel enthousiast. Het vraagt wel om een beetje out of the box denken. Maar elke docent werkt met een lesplan; daar is altijd een originele werkvorm bij te bedenken om je lesdoel te behalen. Zo kun je bij Engels je studenten eropuit sturen om een interview te doen met een huisgenoot of met iemand op straat. Voor wiskunde kan er in huis gezocht worden naar bepaalde vormen of hoeken. Daar kun je dan op verder borduren. Ook voor biologie valt er natuurlijk van alles te verzinnen.”

Brainstormen met collega’s

“Als je als docent zelf niet zo inventief bent, heb je wellicht collega’s die mee willen denken. Het is zo leuk om hierover te brainstormen. Natuurlijk is het verleidelijk om als docent achterover te blijven leunen en vertrouwde dingen te blijven doen, dit zit nu eenmaal in de mens gebakken.

"Deze tijd vraagt om nieuwe vaardigheden."

Maar deze tijd vraagt om nieuwe vaardigheden. Het is immers onze taak als docent om de studenten in beweging te brengen. Juist nu mag dat ook heel letterlijk opgevat worden. Elke keer dat je een student even een quick break geeft, heeft een positieve invloed.”

Valkuilen

Vooruit, er zijn ook valkuilen, ontdekte Leonoor door schade en schande. “Sommige studenten kiezen toch voor de makkelijkste weg. Als ik ze bijvoorbeeld de straat op stuurde voor autobanden, hadden sommigen geen zin om uit bed te komen en haalden foto’s van internet. En daar kom je in de hectiek van een les niet meteen achter. Natuurlijk, het was een teleurstelling toen ik dat ontdekte. Opnieuw kwam het aan op mijn creativiteit. Ze glimlacht. “Ik vraag ze nu bijvoorbeeld om eerst een foto van zichzelf te maken, bij het object dat ze vonden. Zo kan er niet worden valsgespeeld. En ik heb nu weer de kans om nog veel meer manieren te verzinnen om dat te voorkomen. Al hoop ik vooral dat de school na de kerstvakantie weer heel vlot open kan.”

Over Leonoor

  • Wie
    • Leonoor Ruigrok
  • Wat
    • Docent storytelling audiovisueel en creativiteit
  • Waar
    • Mediacollege Amsterdam
  • Missie
    • "Mijn vertrekpunt is altijd om de student vanuit zichzelf zich te laten ontwikkelen, met heel zijn hebben en houden."
undefined

Tips van Leonoor

  • Voel zelf hoe goed het is om een quick break in te lossen.
  • Verzin originele manieren om studenten letterlijk in beweging te brengen.
  • Laat je inspireren door collega’s.
  • Bedenk manieren om te voorkomen dat studenten de makkelijkste weg kiezen.
undefined

Over Mediacollege Amsterdam

  • School
    • Mediacollege Amsterdam
  • Aantal studenten
    • 3.000
  • Aantal docenten
    • circa 275
  • Gezonde school sinds
    • 2021
  • Bijzonder
    • Actief bezig met vitaliteit en welzijn van studenten en werknemers via een eigen duurzaamheidsprogramma.

 

undefined

Werken aan Mediawijsheid met Gezonde School

Mediagebruik kan van grote invloed zijn op de gezondheid van studenten. Bijvoorbeeld door slaaptekort, de angst om iets te missen of omdat ze er minder door bewegen. Daarom is het belangrijk om studenten te leren hoe ze media op een gezonde manier kunnen gebruiken.

Meer over werken aan mediawijsheid met Gezonde School.

 

undefined

Meer lezen over Mediacollege Amsterdam?

Lees ook 'Mediawijsheid nu extra belangrijk'.

Lees ook 'Gezonde School, de podcast komt eraan'. Het Mediacollege Amsterdam figureert in de derde aflevering op 25 januari.

 

Deel deze pagina op