Irene Kerssies, Basisschool Rehoboth, Naaldwijk

'Mediawijsheid is sociale vaardigheid’

Computerscherm

Op basisschool Rehoboth besteden leerkrachten het hele schooljaar aandacht aan het omgaan met digitale media en over het gedrag op sociale media. Niet alleen wanneer er wat aan de hand is, maar structureel met methodes waarmee ze al langer werken.

Irene Kerssies, intern begeleider voor de bovenbouw, legt uit dat dit onder andere gebeurt aan de hand van de methodes: “Wij werken als christelijke basisschool met de methode Trefwoord. In deze methode komt ook mediawijsheid aan bod. Ook werken we met Kwink, een methode speciaal voor sociaal-emotioneel leren. Het leren omgaan met sociale media ís voor een groot deel ook sociale vaardigheid. Hoe reageer je op bepaalde berichten? Hoe interpreteer je een emoticon of een opmerking als je er geen gezichtsuitdrukking bij ziet staan? Daarnaast hebben we het over nepnieuws, hoe je dingen op moet zoeken en ook over de hoeveelheid mediagebruik.” 

Anoniemer

Daarnaast wordt er in de klassen gesproken over mediawijsheid, wanneer er een directe aanleiding voor is. Irene: “Er kan weleens gedoe zijn in een groepsapp. Dat er iets onaardigs wordt gezegd of dat een kind wordt buitengesloten. Op hun mobieltje voelt het anoniemer voor de kinderen en dan is het makkelijker voor ze om iets vervelends te zeggen. Ze moeten nog leren omgaan met sociale media. Daar hebben ze begeleiding bij nodig.” Ze vindt dat dit een taak is voor zowel de school als de ouders. “Gelukkig zien we dat ouders goed meekijken met wat de kinderen allemaal doen. Maar ook voor hen is het nieuw. We hebben vorig schooljaar een ouderavond georganiseerd over mediawijsheid. Dat was heel informatief voor zowel de ouders als de leerkrachten.” 

Mobiele telefoons

Sociale media, games, Netflix, er is zoveel entertainment beschikbaar, het kan bijna niet anders dan dat het mediagebruik onder de kinderen is toegenomen. Irene beaamt dit: “De meeste leerlingen van groep 7 en 8 hebben al een mobieltje en sommigen al eerder. Dit heeft de laatste jaren een vlucht genomen. Dat heeft ook praktische redenen voor ouders. Het is handig als kinderen willen afspreken of als ze willen weten waar de kinderen zijn. Bij jongere kinderen is het gamen vooral populair en in bovenbouw komen dan ook de sociale media erbij zoals Snapchat, TikTok en WhatsApp.”

Goede kanten

Volgens Irene is het continu zoeken naar een balans. “Er zitten ook goede kanten aan het mediagebruik. Het zijn sociale media en het is ook een sociaal gebeuren. Je kunt makkelijk met iemand een afspraakje maken, je hebt snel contact met anderen en ze leren bijvoorbeeld ook van de games die ze spelen.” Irene merkt dat de lessen over mediawijsheid de leerlingen bewuster maken: “Ze zijn zich bewuster van alles wat ze op internet plaatsen, ze leren nadenken voor ze iets posten. Het werkt preventief en het voorkomt, samen met de ouders die meekijken met de kinderen, dat er online gepest wordt.”
 

Week van de Mediawijsheid

In de Week van de Mediawijsheid werken ze met extra lessen van Kwink, vertelt Irene: “In de onderbouw is het leerdoel: ‘Ik ontdek dat ik keuzes kan maken bij het kijken naar filmpjes.’ In de middenbouw: ‘Ik denk na voor ik reageer op berichten.’ In de bovenbouw: ‘Ik ontdek de effecten van onware berichtgeving.’ Daarnaast spelen ze in groep 8 het spel Mediamasters. Dat is een gratis online game voor groep 8 waarin online pesten, sociale media, nepnieuws, reclame en veilig internet aan bod komen.”
 

Onder de aandacht

Ook is de Week van de Mediawijsheid een mooi moment om weer even het contact met de ouders te zoeken over het thema Mediawijsheid. “We informeren de ouders dat we aandacht gaan geven aan mediawijsheid in deze week en dat zorgt ervoor dat het onderwerp ook bij hen weer even op de kaart wordt gezet.”

Over Irene

  • Wat
    • Intern begeleider 
  • Waar
    • Basisschool Rehoboth in Naaldwijk
  • Missie
    • “Ik gun het ieder kind dat het zich veilig blijft voelen op school, thuis en op sociale media, en ik zie het als onze missie om er op tijd bij te zijn als die veiligheid wankelt.”
Irene

Tips van Irene

  • Gebruik een methode zoals Kwink of Trefwoord, waar mediawijsheid deel van uit maakt.
  • Praat al over het effect van online pesten of vervelend gedrag op sociale media voordat het gebeurt.

 

Chromebookkasten

Over Basisschool Rehoboth

  • Aantal leerlingen
    • 181
  • Aantal leerkrachten
    • 17
  • Themacertificaat
    • Milieu en natuur
    • Bewegen en sport 
Schoolplein Rehoboth

Lees meer over Basisschool Rehoboth

Deel deze pagina op