Conclusie: fabel
“Laat ik voorop stellen dat de initiatieven van docenten die ik spreek goed bedoeld zijn en het fantastisch is dat scholen oog hebben voor middelenpreventie”, begint Simone Onrust, wetenschappelijk medewerker Jeugd bij het Trimbos-instituut. “Maar afschrikwekkende verhalen kunnen tekort schieten. Of zelfs averechts werken doordat ze jongeren nieuwsgierig maken naar roken, alcohol of drugs. Met name als voorlichting op een te jonge leeftijd gegeven wordt.
"Afschrikwekkende verhalen kunnen tekort schieten. Of zelfs averechts werken."
- Simone Onrust, wetenschappelijk medewerker Jeugd, Trimbos-instituut
“Gelukkig weten we ook wat wél werkt om drugsgebruik bij leerlingen zoveel mogelijk te voorkomen en ontmoedigen: een integrale preventieaanpak. Een integrale aanpak houdt in dat een school voorlichting geeft over middelengebruik en jongeren vaardigheden aanreikt die belangrijk zijn voor hun ontwikkeling naar volwassenheid (educatie), schoolpersoneel (problematisch) middelengebruik signaleert, de school ouders en anderen in de omgeving van de leerling betrekt bij preventie én dat er een helder beleid is op school over middelengebruik.”