Ingezonden door: Da Vinci College

Zet een enquête uit. Zorg dat je weet hoeveel  procent van de studenten rookt en hoeveel procent voorstander is van een rookvrije omgeving. Vind de samenwerking met de omgeving van de school en de gemeente en maak samen een voorstel voor uitbreiding van de rookvrije zone.

Waarom werkt deze Gouden Tip?

Samen sta je sterker. Blijf uit de weerstand door je vast te houden aan een positieve benadering. Als school willen we graag een bijdrage leveren en meewerken aan een rookvrije generatie. Erken de consequenties voor rokende mensen, toon begrip en biedt een alternatief.

Wat merk je aan leerlingen/studenten?

Uit de enquête bleek dat 80% van de studenten kiest voor een rookvrije omgeving. We zien dat 95% van de rokende studenten positief reageert, meewerkt en gebruikmaakt van de aangewezen rookplaatsen.

Zo gaat mijn school verder met deze Gouden Tip

De komende tijd zullen we rokende studenten, bewoners en bezoekers op een positieve manier blijven attenderen op de uitbreiding van de rookvrije zone. Daarnaast bieden we hen een alternatief aan: gratis deelname aan de workshop 'Ik stop ermee'.

Dit is ons advies aan andere scholen

Durf te dromen hoe het kan zijn en laat je niet ontmoedigen door beren op de weg en angst. Ben enthousiast en vind je medestanders!