Ingezonden door: Obs jongLeren - Drunen

Een moestuin aanleggen is één ding. Om deze vervolgens te onderhouden, je lessen eraan te koppelen en de eigenaarschap te ontwikkelen bij de leerlingen, is een heel ander verhaal. Stap voor stap zijn we bezig zelf opgekweekte groentes te verwerken in onze kook- en smaaklessen. Iedere groep volgt zijn eigen groente van het begin- tot het eind stadium, waarbij ze verwerkt worden tot een eindproduct voor de verkoop of consumptie. We hebben een eigen marktkraam op het schoolplein en organiseren een ouder/kind picknick van deze teelt. We koppelen deze ervaring ook aan andere vakken zoals rekenen, natuur en techniek.

Waarom werkt deze Gouden Tip?

Leren doe je door te doen, te beleven en te ervaren. Het stimuleert onderzoekend gedrag en maakt nieuwsgierig. De lesstof beklijft beter en vergroot de sociale contacten. Het stimuleert gezond eetgedrag, ook thuis.

Wat merk je aan leerlingen/studenten?

Leerlingen die in de klas wat stil zijn, komen in de tuin tot leven, nemen initiatief en pakken soms de leiding. In de aarde werken geeft rust. De verantwoordelijkheid hebben voor iets wat groeit en jou en je familie later zal voeden, geeft een kick!

Zo gaat mijn school verder met deze Gouden Tip

De volgende stap is de teeltmogelijkheid een jaar rond te krijgen door bijvoorbeeld de samenwerking aan te gaan met 'GrowWizzKid.'

Dit is ons advies aan andere scholen

Laat je adviseren en maak gebruik van initiatieven die er zijn. Neem de tijd en betrek de leerlingen/ ouders en de buurt. Durf de methodes los te laten!