Hoe laat je het welbevinden van studenten structureel aan bod komen in de lessen? Effectief werken aan welbevinden vraagt om aandacht voor educatie. Hoe pak je dat aan?

Zet Gezonde School-activiteiten in

Maak in het lesprogramma gebruik van erkende Gezonde School-activiteiten. Daarmee kunnen studenten bijvoorbeeld leren omgaan met negatieve gevoelens en depressieklachten, of dat nu komt door stress, sociale druk of conflicten. Kies bijvoorbeeld voor:

Happyles

Studenten beginnen met de Happylestest om te zien hoe gelukkig ze zich voelen. Met het resultaat gaan ze in de lessen aan de slag. Zo werken ze aan hun welbevinden en worden depressieklachten voorkomen.

Lees meer over Happyles

Alle Gezonde School-activiteiten

Zoek je een andere activiteit of wil je weten wat voor activiteiten er nog meer zijn?

Bekijk alle Gezonde School-activiteiten

Geef structureel aandacht aan welbevinden

Veel mbo middelbaar beroepsonderwijs -studenten zijn nog niet helemaal zelfstandig, maar dat wordt wel op korte termijn van ze verwacht – ook als het gaat om zorgen voor hun welbevinden. Het is dus zinvol om onderwijsactiviteiten over sociale en emotionele vaardigheden tijdens de opleiding aan bod te laten komen. Dat kan bijvoorbeeld zo:

  • Neem lessen over welbevinden op in het curriculum en leg hierin uit in welke les wat behandeld wordt. Wil je een leerplan op maat maken? Bekijk dan het leerplankader van SLO voor structuur en bouwstenen.
  • Neem onderwijsactiviteiten over welbevinden op in het schoolbeleid en geef er uitleg bij. Waarom worden ze uitgevoerd, wie is ervoor verantwoordelijk en in welke leerjaren vinden ze plaats?
  • Organiseer voorlichtingsavonden over geestelijke gezondheid voor studenten.
  • Bied trainingen op het gebied van faalangst, sociale vaardigheid en assertiviteit. Of denk aan lessen om de mentale veerkracht te vergroten.

Deze pagina is tot stand gekomen in samenwerking met het Trimbos-instituut en Pharos.