Gouden Tip: Broodjes Battle

Ingezonden door: CSG Het Streek

Driemaal per jaar vindt er een ‘Broodjes Battle’ plaats. De leerlingen ontwerpen per twee- of drietal een broodje dat bestaat uit gezonde ingrediënten en kiest een unieke naam. Het team van de Gezonde School levert een lijst aan met ingrediënten waaruit gekozen kan worden. De 5 winnende broodjes worden vervolgens door de leerlingen vers bereid en op de aangekondigde dag van de ‘Broodjes Battle’ voor 50 eurocent per stuk verkocht. De leerlingen mogen een stem uitbrengen op hun favoriete broodje. Dit broodje zal tot de volgende ‘Broodjes Battle’ deel uitmaken van het vaste assortiment.

Waarom werkt deze Gouden Tip?

We laten onze leerlingen meedenken over het assortiment van onze Gezonde Kantine. Ook komen onze leerlingen tijdens het ontwerpen van het broodje op leuke ideeën voor broodjes om thuis te kunnen maken. Tijdens de mentorles worden de broodjes ontworpen, bij biologie worden de voedingstoffen behandeld en bij beeldende vorming de flyer gemaakt. Zo wordt er vakoverstijgend gewerkt en maak je er een schoolbreed project van.

Wat merk je aan leerlingen/studenten?

Onze leerlingen zijn gek op wedstrijdjes. Het gaat hier ergens om. Hun creativiteit wordt geprikkeld.

Zo gaat mijn school verder met deze Gouden Tip

Iedere battle wordt verzorgd door een ander leerjaar en heeft een eigen thema, gekoppeld aan het jaargetijde. Vervolgens willen we deze ‘Broodjes Battle’ uitbreiden met een ‘Fruit Challenge’. Hier moeten de leerlingen op een zo origineel mogelijke manier fruit aan de man brengen.

Dit is ons advies aan andere scholen

Laat de leerlingen meedenken en mede-eigenaar zijn van de kantine op school.