Ingezonden door: Blariacumcollege - Venlo

Het Blariacumcollege organiseert samen met het sportbureau (gemeente Venlo, Fontys Hogeschool) elke dag activiteiten in de pauze en dan nog wel op school! Wat dacht je van een pillow-fight tegen de docenten, een obstacle run (zie foto bijlage), een pannatoernooi, tenniswedstrijden, hockeytoernooi, een stairchallenge, basketbalwedstrijden. Het gebeurt allemaal in de vier pauzes op het Blariacumcollege. Leerlingen zijn zowel deelnemers als toeschouwers en dat zorgt voor een leuke, sportieve sfeer. Om op de afdeling te komen moeten onze leerlingen elke dag 60 trappen lopen en dit een aantal keren per dag. Met de stairchallenge maken we er een klassenwedstrijd van.

Waarom werkt deze Gouden Tip?

Dit past binnen de 'lijfstijlvisie' die onze school samen met de gemeente Venlo heeft opgezet. Fittere en gezondere leerlingen. Pauze activiteiten is daar een onderdeel van.

Wat merk je aan leerlingen/studenten?

Een geweldige sfeer in de pauze. Veel minder ruzies, of aan elkaar zitten in de pauze. Er valt ook van alles te beleven. Leerlingen regelen hun wedstrijdjes zelf, het sportbureau houdt toezicht en organiseert. Leerlingen vragen naar pauzeactiviteiten, staan al klaar voor de stairchallenge of obstacle run.

Zo gaat mijn school verder met deze Gouden Tip

We zijn al drie keer op TV geweest met onze activiteiten en hopen hiermee andere scholen te inspireren. We gaan gewoon door met activiteiten organiseren en het leuke is dat er ook nieuwe activiteiten ontstaan zoals een pillow-fight.  In het nieuwe schooljaar kunnen nu ook wekelijks fruit gaan aanbieden op school.
Dit is ons advies aan andere scholen

Pauzeactiviteiten, je kunt er niet omheen. Begin met kleine activiteiten zoals tafeltennis, badminton (rond de tafel). Sluit aan bij grote evenementen zoals Wimbledon, Roland Garos en ga tennissen. Daarna ga je een klassencompetitie opzetten, een stairchallenge (zie filmpje) organiseren of je haalt roeiapparaten bij een fitnesscentrum en laat de leerlingen 1 minuut, roeien, touwtje springen etc. Huur bij Janssen/Fritsen de Smartgoals en laat de leerlingen interactief rennen op lampjes die knipperen.