Decoratieve foto van leerlingen die met een begeleider in de moestuin bezig zijn

Veel scholen die een Jong Leren Eten-activiteit hebben gebruikt willen structureel aandacht geven aan een gezonde leefstijl voor leerlingen en studenten. Wat blijkt? Jong Leren Eten is een goede opstap naar een duurzame aanpak met meer kans op blijvend effect: de Gezonde School-aanpak.

Jong Leren Eten als eerste stap

“Met Jong Leren Eten is de eerste stap naar de Gezonde School-aanpak eigenlijk al gezet”, vertelt Gezonde School-adviseur Elsbeth Schipper. “Daarom stimuleren we Jong Leren Eten-scholen om nu ook aan de slag te gaan met de Gezonde School- aanpak.” Met ‘we’ doelt Elsbeth op haarzelf en haar collega’s in Groningen. Zij benaderen scholen die mee hebben gedaan aan Jong Leren Eten én meer willen weten van Gezonde School.

De integrale aanpak is de kracht van de Gezonde School-aanpak

- Elsbeth Schipper, Gezonde School-adviseur

Met Jong Leren Eten besteed je eenmalig via de Lekker naar Buiten!-bijdrage aandacht aan gezonde en duurzame voeding met een activiteit rond koken, moestuinieren of een bezoek aan een boer of de voedselverwerkende industrie. Elsbeth: “Leerlingen en studenten willen graag aan de slag met bijvoorbeeld Smaaklessen, een moestuin of bezoek aan een educatieboerderij. Maar om blijvend effect te hebben, is het nodig dat een thema niet alleen terugkomt in de lessen, maar ook in de schoolomgeving, in het beleid en in signalering. Die integrale aanpak is de kracht van de Gezonde school-aanpak.”

Decoratieve foto van een meisje dat iets van een boom plukt

Duurzame aanpak met Gezonde School

Zowel Jong Leren Eten als Gezonde School willen kinderen en jongeren meer in aanraking brengen met kennis en activiteiten over gezonde- en duurzame voeding. De Jong Leren Eten-activiteiten zorgen voor enthousiasme en draagvlak binnen de school, de integrale Gezonde School-aanpak zorgt voor het duurzaam borgen van een gezonde leefstijl op school. Maar welke van de twee werpt op langere termijn de meeste vruchten af? Scholen die werken met de Gezonde School-aanpak merken dat hun leerlingen en studenten vaak lekkerder in hun vel zitten, beter functioneren en zich beter ontwikkelen. Ze leren gezonde keuzes te maken voor nu en later. Jong geleerd is immers oud gedaan!

Je bekijkt eerst wat jouw school al doet en daar bouw je op voort

- Elsbeth Schipper, Gezonde School-adviseur

Decoratieve foto van een jong die een wortel doorbijt

Versterken wat goed gaat

Met Jong Leren Eten maken leerlingen en studenten op een laagdrempelige manier kennis met een gezonde activiteit. De activiteiten zorgen ook voor draagvlak bij leerkrachten en docenten en bij ouders en verzorgers. Wil je als school aan de slag met de Gezonde School-aanpak, dan kies je zelf aan welk gezondheidsthema je werkt. Je kunt ook aan meerdere thema’s tegelijk werken.

“De thema’s Voeding en Milieu en natuur sluiten goed aan bij wat je bij Jong Leren Eten al deed, maar je kunt ook kiezen voor een ander thema als dat beter past”, legt Elsbeth uit. “Je bekijkt eerst wat jouw school al doet en daar bouw je op voort. Misschien geef je al Smaaklessen of heb je een traktatiebeleid. Wat kun je dan nog meer doen en hoe kun je versterken wat al goed gaat? Ga bijvoorbeeld aan de slag met een Gezonde Schoolkantine, betrek de supermarkt en andere ondernemers uit de buurt.”

Gezonde School als vliegwiel gebruiken om een doel te bereiken

Het stappenplan van Gezonde School helpt bij het in kaart brengen van de huidige situatie en om de plannen concreet te maken. Het is simpel, maar ook wetenschappelijk onderbouwd én in de praktijk bewezen. Dat ondervond ook Manon Prévoo, schoolleider van basisschool De Verbinding in Nijmegen. Kort nadat de deuren openden, ging De Verbinding aan de slag met Gezonde School, onder begeleiding van een Gezonde School-adviseur.

Manon: “Het mooie van werken met Gezonde School is dat het je aanzet om onderwerpen die je als team belangrijk vindt per thema goed te regelen en vast te leggen. Zo ontstaat er een structurele basis. We gebruiken Gezonde School als vliegwiel om onze eigen doelen te bereiken. De pijlers van Gezonde School helpen daar enorm bij. Je staat continu stil bij wat je wilt en hoe je daarmee verder komt.”

We gebruiken Gezonde School als vliegwiel om eigen doelen te bereiken

- Manon Prévoo, schoolleider basisschool De Verbinding

Een goed begin is het halve werk

De ondersteuning van Gezonde School helpt enorm om de eerste stappen te zetten. Zo konden Jacky en zijn collega Danielle vlot aan de slag met de Gezonde School-aanpak. “In het begin was ik wel zoekende in wat er precies moest gebeuren om Gezonde School te worden. Maar laat je niet tegenhouden door beren op de weg”, zegt Jacky Masseurs, chef van de Wereldkantine en praktijkcoördinator/praktijkopleider bij Curio isk in Bergen op Zoom. “Samen met mijn collega Danielle heb ik online scholingen van Gezonde School gevolgd. Er werd verteld welke lesmaterialen je kunt gebruiken. Bij vragen konden we ook contact opnemen. Toen voelden we dat we er niet alleen in stonden. We weten nu de weg en kunnen dat ook gaan toepassen voor Voeding en de andere thema’s.”

4 tips van Elsbeth

1. Zoek contact met een Gezonde School-adviseur in jouw regio voor advies en ondersteuning op maat. Mogelijk kan de jeugdarts/jeugdverpleegkundige die al bij op jullie school komt je ook met de Gezonde School-adviseur in contact brengen.
  2. Maak gebruik van één of meer stimuleringsregelingen; de belangstellingsregistratie voor schooljaar 2023-2024 staat open van 6 maart tot en met 17 april 2023.
  3. Laat je inspireren door collega’s die de stap naar Gezonde School al hebben gezet. Kijk voor hun verhalen op: Gezondeschool.nl/inspiratie.
  4. Begin klein en kijk hoe jouw school ervoor staat met de test Hoe gezond is jouw school?
Foto van Gezonde School-adviseur Elsbeth Schipper. Ze staat lachend voor een poster van Jong Leren Eten en een poster van Gezonde School