Als iedereen terug van de zomervakantie is met nieuwe energie, geeft dat kansen voor een gezonde(re) leefstijl op school. We geven je 6 ideeën om het schooljaar gezond te starten.

1. Check en plan

Is jouw school een Gezonde School? Dan kun je nagaan of jullie nog op koers liggen van het opgestelde plan van aanpak. Houd bijvoorbeeld een snelle evaluatie om het inzichtelijk te maken. Of pak het plan erbij en maak nieuwe acties voor de komende tijd concreet.

Nog geen Gezonde School, maar wel de ambitie om dat te worden? Ga dan met de Gezonde School-aanpak aan de slag. Er is een handig stappenplan voor het primair onderwijs, speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs en mbo. Schakel zo nodig de Gezonde School-adviseur in!

2. Betrek de hele school

Deel de plannen met iedereen op school, maar ook met ouders en verzorgers. Maak bijvoorbeeld ruimte voor nieuwtjes over Gezonde School in elke nieuwsbrief. Dit zorgt voor meer duidelijkheid en draagvlak. Nog beter is om leerlingen of studenten, ouders, verzorgers en collega’s te betrekken bij het maken van de plannen of het uitvoeren van acties. Hebben zij nog ideeën of wensen voor dit jaar? Ook dat kun je vragen via de nieuwsbrief, een ouderavond of een bijeenkomst van de leerlingenraad, bijvoorbeeld.

Meer weten of het creëren van draagvlak en het betrekken van leerlingen of studenten en ouders en verzorgers? Check de succesfactoren in het stappenplan voor het primair onderwijs, speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs of mbo.

3. Verwerk gezonde leefstijl in lessen

Sta je voor de klas, dan kun je voorbereiden hoe een gezonde leefstijl terugkomt in jouw lessen. Voorbeeld: jouw school werkt aan het thema Welbevinden. Je kunt dan extra activiteiten inplannen rond de Week Tegen Pesten. Wil je het thema Bewegen en sport in de lessen verwerken? Denk dan eens aan meer dynamiek: laat je leerlingen of studenten tijdens de les bewegen. Vaak is er wel een manier om de lesstof te koppelen aan een thema. Lees voor meer inspiratie bijvoorbeeld 7 manieren om voeding in de lesdag te verwerken.

4. Organiseer een spetterende aftrap

De start van het schooljaar kan een feestelijk moment zijn die je op een gezonde manier kan vieren. Denk aan activiteiten met de klas om te werken aan groepsvorming (thema Welbevinden). Of een schoolopening met beweegspellen (thema Bewegen en sport), gezonde snacks (thema Voeding) en het zaaien van zaadjes (thema Milieu en natuur). Is er met de Gezonde School-aanpak vorig jaar vooruitgang geboekt? Ook dat mag gevierd worden, tijdens een schoolopening of op een ander moment aan het begin van het schooljaar. Deel je trots en nodig bijvoorbeeld eens lokale media of de redactie van Gezonde School uit om een kijkje in keuken te nemen. Misschien wel letterlijk!

Wil je iets organiseren, maar weet je nog niet goed wat voor activiteit bij de school past? Haal inspiratie uit de verhalen van andere scholen.

5. Blijf ontwikkelen

Een school wordt en blijft gemakkelijker gezond als de medewerkers ook weten hoe je op een effectieve manier aan een gezonde leefstijl werkt. De e-learning van Gezonde School kan daarbij helpen: je krijgt dan in 45 minuten een uitleg over hoe je aan een Gezonde School werkt. Handig voor ‘beginners’ en als opfriscursus, dus een fijne om te delen met collega’s. Ook via stimuleringsregelingen is er scholing te volgen. Check dus wat de mogelijkheden zijn.

Werkt jouw school al aan een bepaald thema? Verdiep je daar eens meer in. Dat kan bijvoorbeeld door een workshop over een thema te organiseren voor het hele team of door een training te volgen die past bij een bepaalde Gezonde School-activiteit. Gezonde School-activiteiten zijn er voor het primair onderwijs, speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs en mbo.

6. Blijf op de hoogte van Gezonde School

Wil je weten hoe andere scholen werken aan een gezonde leefstijl op school? Of hoe je het beste kunt werken aan een bepaald gezondheidsthema? Gezonde School deelt regelmatig adviezen, tips, achtergrondinformatie, verhalen uit de praktijk en nieuws. Op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en abonneer je op onze socialemediakanalen: LinkedIn, Facebook, Twitter, YouTube.