Decoratieve foto van de Paarse Vrijdag Krant

Elk jaar wordt Paarse Vrijdag gevierd op de tweede vrijdag van december. Er wordt dan gevierd dat ieder zichzelf mag zijn, ongeacht gender(identiteit) of seksuele oriëntatie. Scholen die meedoen kleuren de school paars, met bijvoorbeeld truien, vlaggen, posters en meer. Veel scholen organiseren ook speciale lessen of andere activiteiten. Laat je inspireren door hun verhalen.

1. Paarse Vrijdag Krant

Het Goois Lyceum heeft het hele jaar door aandacht voor inclusiviteit op school, toegespitst op het thema Relaties en seksualiteit. Rond Paarse Vrijdag wordt er extra uitgepakt. Zo maakt de school al jaren gebruik van de Paarse Vrijdag Krant. Docent Marian vertelt hoe de krant, samen met activiteiten, helpt: “We merken dat jongeren steeds meer over gender en seksualiteit praten.” Lees het interview met Marian over Paarse Vrijdag in de klas.

Tips van Marian

• Kondig de Paarse Vrijdag Krant aan en verspreid de docentenhandleiding.
  • Maak een themaweek van Paarse Vrijdag, in plaats van één dag te vieren.
  • Organiseer ‘paarse’ activiteiten: verkleden, schminken, schrijven met paarse stift, enz.
  • Betrek leerlingen of studenten bij het organiseren van de themaweek, Paarse Vrijdag en de activiteiten.

2. Gender and Sexuality Alliance

Net als Marian vindt docent Wilson van het Corderius College het belangrijk dat leerlingen zich zelf inzetten voor inclusiviteit. Hij begeleidt de leerlingen in de Gender and Sexuality Alliance (GSA). Een GSA is een groep die leerlingen zelf kunnen opzetten en dat wordt ook al op veel scholen gedaan. Paarse Vrijdag geldt als dé actiedag van de GSA. “Een collega zei vorig jaar enthousiast, na afloop van Paarse Vrijdag: ‘Er is nog nooit zoveel aandacht geweest voor diversiteit op school.’ Ook de reacties van leerlingen en ouders zijn overwegend positief. Hartstikke leuk!” Lees meer Wilson en zijn verhaal over Paarse Vrijdag op een christelijke school.

Op de hoogte blijven?

Geef seksuele en genderinclusiviteit op school een boost en blijf op de hoogte van interessante stimuleringsregelingen, praktijkvoorbeelden en wetenschappelijke inzichten.

Meld je aan voor de nieuwsbrief van Gezonde School

3. Solidair zijn met lhbti+’ers

Lucas, destijds leerling aan het Harens Lyceum, vertelde in een interview wat Paarse Vrijdag met hem doet: “Ik word er heel blij van! Het is echt tof om iedereen in het paars te zien, juist ook docenten; het zorgt ervoor dat je je nog fijner voelt bij zo’n docent als je weet dat je helemaal jezelf mag zijn.” Het is op Paarse Vrijdag ook echt een feest, met anoniem vragen stellen via de vragenbox, paarse polsbandjes, nagels lakken – uiteraard in het paars – en meer. Benieuwd wat de school nog meer doet op Paarse Vrijdag en waarom? Lees het interview met Lucas: ‘Veiligheid en acceptatie maken de school inclusief’.

Decoratieve foto van leerlingen van het Hofstad Lyceum. De leerlingen hebben paarse kleding aan en omhelzen elkaar.

4. Laagdrempelige activiteiten

Op het Hofstad Lyceum is er ook een GSA. Tijdens open dagen en aan het begin van het schooljaar maken nieuwe leerlingen al kennis ermee. Dat gebeurt laagdrempelig. Ook meedoen met Paarse Vrijdag is een laagdrempelige manier om aandacht te besteden aan seksuele en genderdiversiteit. Op het Hofstad Lyceum is dan Paarse Vrijdag een leuk en groot feest, waarmee leerlingen toch aan het denken worden gezet. Leerling Favsta en docent Flemming vertellen hoe ze op school praten over gender en seksualiteit.

5. Check of het schoolklimaat veilig en inclusief is

Een veilig en inclusief schoolklimaat creëer je niet in één keer en je moet er ook aan blijven werken. Paarse Vrijdag biedt de kans om nog eens goed te kijken hoe met het schoolklimaat is gesteld. Kan het bijvoorbeeld beter? Bij Stichting School & Veiligheid vind je een handige infographic. Hierin staan zes factoren die belangrijk zijn voor een veilig en inclusief schoolklimaat mét respect voor seksuele en genderdiversiteit. En Gezonde School biedt handvatten voor een veilig en inclusief schoolklimaat.

6. Meer bewustwording seksuele en genderdiversiteit

Paarse Vrijdag is een mooie gelegenheid om aandacht te besteden aan seksuele en genderdiversiteit. Wil je het niet bij één dag in het jaar laten, maar het hele jaar uitdragen dat iedereen er mag zijn? Gezonde School heeft informatie en tips voor het thema Relaties en seksualiteit. Bekijk ze voor het primair onderwijs, speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs of mbo.

Wat doet jouw school deze Paarse Vrijdag? Deel het met Gezonde School via LinkedIn, Facebook of Twitter. Mailen mag natuurlijk ook: redactie@gezondeschool.nl.