Veel scholen zijn al aan de slag gegaan met het thema Relaties en seksualiteit. Dat levert inspirerende initiatieven op. Wat is hun ervaring met de stimuleringsregeling Gezonde Relaties & Seksualiteit?

Basiskennis seksualiteit

"Onze studenten hebben soms geen basiskennis op het gebied van seksualiteit", vertelt Stefanie van Dalsum, docente bij Curio Entree. "Soms hebben ze een andere culturele- of taalachtergrond waardoor praten over seksualiteit ‘haram’ kan zijn. Aandacht voor weerbaarheid en meningsvorming is dan extra belangrijk. De stimuleringsregeling Gezonde Relaties & Seksualiteit maakt dit mogelijk." Lees Lessen in weerbaarheid dankzij stimuleringregeling.

Ontwikkelingen in relaties en seksualiteit

Ondanks de belemmeringen die de coronapandemie met zich meebracht, heeft het Adelbert College in Wassenaar in 2020 het themacertificaat Relaties en seksualiteit behaald. Hiermee ontving de school het vignet Gezonde School. Het Adelbert College heeft de wens om nog meer themacertificaten te behalen. Zorgcoördinator en docent Engels, Rosina van Dijk, neemt ons mee in hun ontwikkelingen en blikt vooruit.

Positief gedrag en 'nee' leren zeggen

De aandacht voor het thema Relaties en seksualiteit past bij Basisschool ’t Gijmink in Goor, die ook Positive Behaviour Support (PBS) heeft omarmd. Bij ‘positief gedrag’ hoort ook op de juiste manier ‘nee’ leren zeggen.

Tip: bekijk de online inspiratiemagazines

In de online magazines over werken aan het thema Relaties en seksualiteit vind je meer inspiratie. Deze magazines van Gezonde School staan boordevol goede praktijkvoorbeelden. Deel het magazine vooral met je collega’s!

Naar de inspiratiemagazines Gezonde Relaties & Seksualiteit