Heb je een vraag over het ondersteuningsaanbod Gezonde School? Bekijk hieronder de antwoorden op veelgestelde vragen. Staat jouw vraag er niet bij? Neem dan contact op via info@gezondeschool.nl.

Algemeen

Alle scholen die gebruikmaken van bekostigd primair onderwijs, speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs en mbo middelbaar beroepsonderwijs (middelbaar beroepsonderwijs) kunnen een aanvraag voor het ondersteuningsaanbod Gezonde School indienen. Aanvragen kan per schoollocatie.

Het ondersteuningsaanbod bestaat uit:

• een geldbedrag van € 3.000,- per schoollocatie. Met dit bedrag werkt de schoollocatie aan Gezonde School. Scholen (locaties) kunnen het bedrag inzetten voor:
  • scholing voor de Gezonde School-coördinator.
  • gemiddeld 10 uur advies en ondersteuning van een Gezonde School-adviseur van de GGD Gemeentelijke gezondheidsdienst (Gemeentelijke gezondheidsdienst).

Jouw school(locatie) ontvangt een vast bedrag van € 3.000,-. Als jouw school niet btw-plichtig is, heb je de volledige beschikking over dit bedrag. Als jouw school wel btw-plichtig is, moet je van dit bedrag 21% aan btw afdragen. Dit is € 630,-. Over het algemeen hoeven scholen over onderwijsgerelateerde activiteiten geen btw te betalen. Bij twijfel adviseren wij je contact op te nemen met je (financiële) administratie.

Het programmateam Gezonde School beoordeelt de aanvragen. Dit team bestaat uit projectleiders vanuit het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu)GGD Gemeentelijke gezondheidsdienst (Gemeentelijke gezondheidsdienst) GHOR Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio) Nederland, PO-Raad, VO-raad en MBO Raad.

Dan hanteren we een volgorde die we vooraf hebben bepaald. Lees over de volgorde van toekenning bij overinschrijving.

Nee, de datum waarop je het ondersteuningsaanbod aanvraagt maakt niet uit, als je de aanvraag maar indient binnen de daarvoor bestemde periode.

Nee, scholen bepalen zelf of ze een themacertificaat en daarmee ook het vignet Gezonde School willen behalen. Scholen die gebruikmaken van het ondersteuningsaanbod Gezonde School, zijn niet verplicht om een themacertificaat of vignet Gezonde School aan te vragen.

Je kunt het ondersteuningsaanbod Gezonde School aanvragen voor de thema’s:

• Voeding
  • Bewegen en sport
  • Welbevinden
  • Roken en alcohol/Roken-, alcohol- en drugspreventie
  • Milieu en natuur
  • Mediawijsheid
  • Slaap
  • Hygiëne
  • Gehoor

Aanvragen ondersteuningsaanbod

Gezonde School-adviseur

Gezonde School-adviseurs vind je bij de GGD Gemeentelijke gezondheidsdienst (Gemeentelijke gezondheidsdienst) in jouw regio. Wil je weten wie er in jouw regio Gezonde School-adviseurs zijn en hoe je contact met ze kunt opnemen? Ga dan naar het overzicht van Gezonde School-adviseurs.

Gezonde School-activiteit

Gezonde School-activiteiten zijn activiteiten voor het onderwijs, gericht op het bevorderen van een gezonde leefstijl onder leerlingen of studenten. Meer weten? Ga naar de uitleg over Gezonde School-activiteiten voor het ondersteuningsaanbod.

Elke Gezonde School-activiteit mag ingezet worden, zolang het geschikt is voor één van de thema’s waarvoor het ondersteuningsaanbod kan worden gebruikt. Je kunt (een deel van) het ondersteuningsbedrag gebruiken voor de aanschaf van een Gezonde School-activiteit Bekijk de Gezonde School-activiteiten:

Vergoeding van taakuren

Bekijk de Planning en Voorwaarden voor het indienen van de facturen van de actuele ondersteuningsronde.

Ja, dat kan. Bespreek dit met je Gezonde School-adviseur. De adviseur zal de procedure stopzetten. Het recht van de school op de vergoeding van € 3.000,- vervalt dan.

Ja, scholen mogen het geld gebruiken voor Gezonde School-activiteiten.

Mijngezondeschool.nl

Ja, om een stimuleringsregeling van Gezonde School aan te vragen, moet jouw school kunnen inloggen op Mijngezondeschool.nl. Daarvoor heb je een account nodig.

Zo maak je een account aan:

1. Ga naar Mijngezondeschool.nl/registreren.
  2. Klik op het onderwijstype dat bij jouw school past.
  3. Scrol iets naar beneden om het registratieformulier te zien.
  4. Vul het registratieformulier in.
  5. Klik rechtsonder op ‘Registreer’.

Let op: per school of schoollocatie gebruik je één account. Tijdens het invullen van het registratieformulier krijg je te zien of jouw school al een account heeft. Blijkt jouw school al een account te hebben? Gebruik dan dat account.

Na het aanmaken van het account heb je toegang tot het schooldashboard en kun je het ondersteuningsaanbod aanvragen. Eerst zien hoe dat werkt? Bekijk het filmpje Zo werkt Mijngezondeschool.nl.

De inloggegevens van jouw school kun je vragen aan de Gezonde School-coördinator van jouw school. Weet je niet meer wie dat is? Neem dan contact op met Gezonde School via info@gezondeschool.nl. Je kunt het ook aan je Gezonde School-adviseur vragen.

Werkt de contactpersoon voor Gezonde School niet langer op jouw school? Log dan in op Mijngezondeschool.nl. Geef vervolgens via ‘Mijn profiel’ de gegevens van de nieuwe contactpersoon door, zoals naam en e-mailadres. Kom je er niet uit, neem dan contact op met Gezonde School via info@gezondeschool.nl. Vermeld daarbij de gegevens van de huidige contactpersoon en de nieuwe contactpersoon.

Via ‘Wachtwoord vergeten?’ kun je een nieuw wachtwoord aanvragen. De knop vind je rechtsboven op de homepagina van Mijngezondeschool.nl. Hiervoor heb je het e-mailadres nodig van de contactpersoon van jouw school en moet het account van jouw school al geactiveerd zijn. Heb je geen e-mail ontvangen? Kijk dan in je spambox.

Nee, er is maar één inlogcontactpersoon. Overleg intern wie dit het beste kan zijn. Voor bepaalde stimuleringsregelingen is het wel mogelijk om in het scholendashboard een extra contactpersoon aan te geven. Deze persoon ontvangt dan ook informatie over het ondersteuningsaanbod per e-mail.