U bent hier

Inspirerende voorbeelden uit de praktijk

Wilt u ook een Gezond Schoolplein voor uw school? Laat u inspireren door deze voorbeelden! Lees de verhalen van de scholen die bezig zijn met een Gezond Schoolplein of al een Gezond Schoolplein hebben.

 

Voorbeelden

Leerlingen, docenten en de buurt bewegen in het groen

In deze wijk heeft niet iedereen het even breed. Daarom is de buurtfunctie van het plein zo belangrijk. Veel kinderen uit de buurt spelen hier, en ook moeders met jonge kinderen zijn na schooltijd op het plein te vinden.

- Martine van Metelen, directeur Koningin Emmaschool Apeldoorn. 

Lees meer over het Gezonde Schoolplein van de Koningin Emmaschool.

Omslag in spelen op het plein: natuurlijker, vrijer, leuker

Het nieuwe plein heeft in alle opzichten meer impact voor school dan ik van tevoren had gedacht. Dat merken we 's ochtends al. Waar de leerlingen vroeger stonden te hangen, duiken ze nu meteen spelend het plein op. Dan ga je met een heel andere energie de klas in.

Marianne van der Schee, directeur Koningin Julianaschool.  Lees meer over het plein van de Koningin Julianaschool.  

De Merwijck, Kessel

Op basisschool De Merwijck in Kessel is de hoofdrol in het project weggelegd voor de leerlingen.

De ontwerper zette de kinderen aan om echt outside the box te denken, met bijzondere workvormen. Het projectteam, bestaand uit onder andere de oudercommissie en teamleden, is volgend in wat kinderen willen.

- Lucille Keursten, directeur van De Merwijck. 

Lees meer over De Merwijck

Ruimte voor buiten leren, bewegen en spelen

De ontwikkelingen van de pleinen rond onze school heeft een enorme boost aan de school maar ook aan de wijk gegeven. Ik sprak laatst een ouder op het plein, die zei: ‘De kinderen kruipen uit hun schulp en durven naar dit plein te komen.’ Een enorm compliment!

- John van Batenburg, directeur De Kleine Vliegenier (voorheen De Piramide). 

Lees meer over De Kleine Vliegenier!

Buiten leren en eten uit de moestuin

Ik wilde kinderen leren over gezondheid en gezonde voeding, ze kennis laten maken met puur eten en pure ingrediënten. In het kooklokaal van de school krijgen leerlingen sindsdien kooklessen, gekoppeld aan vakken aan biologie en geschiedenis.

- Jessica Zwartjes, projectleider Gezond Schoolplein. Zowel leerlingen als docenten dachten mee op het Marecollege.

Gezondheid in alle facetten

Het realiseren van een Gezond Schoolplein vormde voor het Kandinsky College een sterke impuls voor het borgen van integraal Schoolgezondheidsbeleid. De school wil leerlingen uitdagen tot gezond(er) gedrag.

Ik had nooit kunnen dromen dat het effect van het plein zo groot kan zijn. Het heeft invloed op ouders, collega’s, leerlingen: op iedereen!

 - Twan van den Hazelkamp, adjunct-directeur Kandinsky College. Op het Kandinsky College wordt het plein nu actief gebruikt.

Samen ontwikkelen, met veel ruimte voor beweging

Het Carmel College Salland in Raalte startte in augustus 2014 met de ontwikkeling van het Gezonde Schoolplein. 

Er waren een paar dingen die bijna iedereen wilde op het nieuwe plein. Bewegen, gezellige zitjes en hoogteverschil bijvoorbeeld. Maar wat er echt uitsprong was muziek. 

- Femke (15 jaar). Lees hoe het Carmel College een Gezond Schoolplein heeft gerealiseerd! 

OBS Charlois, Rotterdam

Start: maart 2014     Oplevering: 4e kwartaal 2015

Het plein is nu van steen en beton en nodigt maar weinig uit om te bewegen. Op een groot deel van het plein wordt nu vooral gevoetbald, waardoor het voor anderen soms lastig is om het plein over te steken zonder daarbij geraakt te worden door een bal. Met het nieuwe plein willen we dat alle kinderen uitgedaagd worden tot gevarieerd bewegen.

- Lydia van den Hoonaard, directeurLees meer over OBS Charlois.

Vrije school Mareland, Leiden

Foto: Tamara Reijers

Start: januari 2014     Oplevering: 2e kwartaal 2015

Met de realisatie van het groene schoolplein wordt onze droom om natuur bereikbaar en beleefbaar te maken werkelijkheid. Veel elementen die op het plein te vinden zijn, wortelen in de vrije school visiedat kinderen en mensen onlosmakelijk verbonden zijn met de natuur.

- Willem de Koning, directeur Vrije school Mareland.

Lees meer over Vrije school Mareland. Over deze school is een filmpje gemaakt.

ROC van Twente, Enschede

Start: februari 2014     Oplevering: 1e kwartaal 2015

De vernieuwing van het plein is in de eerste plaats een wens vanuit de studenten. Een groep studenten werkt nu aan een het ontwerp en de inrichting van het plein. Zij bedenken ook een plan hoe zij andere studenten en medewerkers bij het Gezonde Schoolplein kunnen betrekken.

- Gerald Oude Alink, projectleider Gezonde School ROC van Twente.  

Lees meer over ROC van Twente!

Ook gevonden

Afdrukken:

Via printer