Met het ondersteuningsaanbod Gezonde School krijgen scholen een extra steuntje in de rug om te werken met de Gezonde School-aanpak. Brede School De Zonnewende in Nijmegen is een van de scholen die in 2020 van start ging met het ondersteuningsaanbod Gezonde School. Wat heeft hen dit gebracht?

Nicole Stams, werkzaam bij welzijnsorganisatie Bindkracht10 en als Brede School-coördinator: “Toen de Gezonde School-adviseur ons attendeerde op het ondersteuningsaanbod, dachten we meteen aan het thema Voeding. We hadden op school al plannen om aan de slag te gaan met dit thema. Maar dankzij het ondersteuningsaanbod konden we meer gefocust en voortvarend aan de slag. Dat is echt waardevol.”

Samen aan de slag

Nicole coördineert de werkgroep Sportief en Gezond van De Zonnewende. Deze bestaat uit leerkrachten, een Gezonde School-adviseur, een duursportcoach, ouders en vertegenwoordigers van KION en Kinderdagopvang Ikke. De werkgroep stimuleert gezond en sportief gedrag van het Brede School-team, ouders, leerlingen en kinderen van kinderopvang KION en Ikke en Nijmeegs sociaal werk Bindkracht10. Nicole: “Toen we de toekenning van het ondersteuningsaanbod ontvingen, ben ik aangesteld als Gezonde School-coördinator. Samen met de werkgroep en twee studenten van de opleiding Voeding en Diëtetiek aan de Hogeschool Arnhem en Nijmegen zijn we van start gegaan met het thema Voeding. Want daar viel de meeste gezondheidswinst te behalen, zo bleek uit onderzoek van studenten.

Focus op minder suiker

Nicole: “Uit een observatie van de studenten bleek dat onze leerlingen veel pakjes drinken meenamen, weinig water dronken en vaak witte boterhammen met hagelslag en chocoladepasta aten. In overleg met de directie, de leerlingenraad en de werkgroep besloten we om ons te focussen op het verminderen van suikerrijke pakjes en het stimuleren van water drinken. Belangrijk is dat iedereen erachter staat. Ook ouders. Daarom heb ik twee ouders gezocht die zich bij de werkgroep aansloten.”

Nieuw gedrag verbinden met bestaand gedrag

“We besloten om water drinken op school en de kinderopvang te stimuleren. Maar je kunt niet zomaar van de een op de andere dag zeggen: ‘We gaan alleen maar water drinken op school’”, benadrukt Nicole. “Daarom hebben we water drinken verbonden aan het bestaande fruitmoment van EU-Schoolfruit op school. Met deze Gezonde School-activiteit leren kinderen spelenderwijs meer fruit en groente eten. Door water drinken te verbinden met een bestaande activiteit die al draagvlak heeft, wordt het eerder geaccepteerd. En om ouders te betrekken, hebben we hen de suikerklontjesquiz opgesteld door de stagiairs diëtetiek toegestuurd.”

Vliegende start

Het resultaat? “De leerlingen drinken nu minimaal drie keer in de week water uit bidons die we samen met de leerlingenraad hebben ontworpen. We hebben een mooie start gemaakt met het thema Voeding en er valt nog veel meer gezondheidswinst te behalen. Het ondersteuningsaanbod gaf ons een mooie vliegende start, en we blijven doorgaan!”, aldus Nicole.

Meer verhalen van onderwijsprofessionals lezen?

Afkijken mag! Laat je inspireren door ervaringen van andere scholen en ga ook succesvol aan de slag met de Gezonde School-aanpak.

Naar de verhalen